• Organisatie

Organisatie

Bestuur

Gilde Utrecht is een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid in de vorm van een stichting. De stichting wordt bestuurd door een bestuur van vier leden: Paul Vergeer (voorzitter), Marie-Louise Kuijpers, Hans Marcelis (secretaris), en Christos Tsouvelekidis (penningmeester).

Directeur

De directeur is verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de organisatie. Zij coördineert de informatiestromen tussen de verschillende commissies en werkgroepen en het stichtingsbestuur. Zij onderhoudt de externe contacten en initieert nieuwe projecten. Zij wordt bijgestaan door een secretaresse. De directeur is de enige betaalde kracht in deze organisatie van vrijwilligers.

Indien u contact zoekt met de directeur, belt u ´s middags tussen 14.00 en 16.00 uur naar Gilde Utrecht.

Commissies

Coördinerende taken worden zo veel mogelijk gedelegeerd. Met het oog daarop zijn zes commissies ingesteld, drie voor de activiteiten en drie voor de Gilde-organisatie als geheel. De coördinator/directeur is uit hoofde van haar functie lid van alle commissies. De overige leden van de commissies zijn vrijwilligers die worden benoemd door het bestuur op voordracht van de coördinator/directeur.

Er wordt van uitgegaan dat de commissies over het algemeen in onderlinge overeenstemming tot besluiten komen. In de uitzonderlijke gevallen waarin dit niet zo is, heeft zowel de coördinator/directeur als de commissie-voorzitter het recht het bestuur om een beslissing te vragen.

Coördinatiecommissies voor de activiteiten

De activiteiten zijn verdeeld in drie clusters, elk voorzien van een coördinatiecommissie. De drie clusters zijn:

  • Rondleidingen
  • Talen en conversatie
  • Advies

De belangrijkste taken van de coördinatiecommissies zijn teambuilding, ondersteuning van de activiteiten, kwaliteitszorg en ontwikkeling van nieuwe initiatieven. De leden zijn vrijwilligers die betrokken zijn bij de uitvoering van de activiteiten binnen de betreffende cluster.

Commissies voor de gehele organisatie

Voor de Gilde-organisatie als geheel zijn drie commissies ingesteld:

  • Balievergadering
  • Aannamecommissie
  • Publiciteitscommissie

De belangrijkste taak van deze commissies is respectievelijk de zorg voor de gang van zaken aan de balie, de zorg voor de werving en de selectie van nieuwe vrijwilligers en de zorg voor de publiciteit van en over Gilde Utrecht. De meeste leden van deze commissies zijn deskundigen die speciaal voor deze taak zijn aangezocht.